«Ах, и с ними невозможно – и без них никак нельзя».
Pārlasīju
Līsitrates krievu val. tulkojumu, atcerējos izrādi un dažas domas man radās. No
sievietes viedokļa - par mūžīgo- divu dzimumu kopīgo un atšķirīgo, par vīrieti,
kas visu analizē ar prātu un sievieti, kas visu jūt ar sirdi. Un par spēlītēm,
ko vīrieši spēlē.
Ir stāsts
arī par to, ka vīrieši no tā paša sievietes-mātes klēpja nākuši, un izaugdami
lieli meklē sev patvērumu tur kur drošāk un pazīstamāk – sievietes ( nu protams
vairs, ne savas mātes) klēpī. Un tad, kad ir guvuši baudu, „uzspodrinājuši
spalvas”, var doties atkal pie savām spēlītēm: kariņu spēlēt ( arī vārdiskās
kaujas, kas lielā cieņā draugam žurnālistam ), citi atkal biznesa kaujās, vēl
kāds kauja ar „zaļo pūķi”. Katram savs cīņas lauks, kā Aristofana laikos, tā
mūsu dienās. Un kad kārtējā cīņa izcīnīta, dodas lāpīt brūces kā miesā tā
dvēselē cirstās. Kur? Nu protams, drošībā, pie sievietes. Nu protams, izņemot
tos, kuri nolēmuši kā ērgļi – dziedēt brūces augstu kalnos vai mirt cēlā
vientulībā.
Un sievietes
gaida- sargā pavardu, klāj gultu, meklē ziedes, un čukst ausīs cildinošus
vārdus, un ko tik visu vēl nedara, lai varoni ilgāk savā tuvumā paturētu. Un ja
jūt, ka viņš jau cilā zobenu un seglo kumeļu, tad mēģina vēl pēdējo reizi sev
gūt kādu daļu no viņa... un viņš lepni pieprasa: „Dāvā man dēlu!”
Знай, для
женщин война – это слезы вдвойне! Для того ль сыновей мы рожаем,
Чтоб на бой
и на смерть провожать сыновей?
Un varbūt
viedā Līsistrate ar savu „celibāta programmu” aizdomājās arī par to – nebūs
jums dēlu, nebūs kas karo. Jo zaudēt bērnu ir divtik smagi, un šo domu atļaušos
neattīstīt.
Aristofans
gan savam varonēm liek pārsvarā satraukties par baudu, ko viņas negūst, kamēr
vīri karā, bet nu tā to traktēt būtu
pārāk virspusēji. Protams, arī tas ir svarīgi, tāpat kā materiālais labums, ko
vīrietis var sniegt, un diženo grieķu laikos sieviete nevarēja pati nodrošināt
sev un bērniem materiālo labklājību. Mūsu dienās šī rūpe vairs nav primārā. Ko
tad sieviete gaida no sava varoņa? Kāpēc gaida viņu no kaujas lauka? Vai vēlās
paturēt savā tuvumā aizvien ilgāk? Varbūt tāpēc ka cilvēki pat anatomiski ir
iekārtoti tā, ka papildina viens otru... hm? (attīstāma ideja!) Un bauda ne vienmēr būs fiziska, dažreiz jau pietiek
ar intelektuālu orgasmu (!?) Sieviete vēlās būt saprasta, atzīta. Sieviete grib
būt vajadzīga, sieviete baidās no vientulības. Arī stiprās, arī tās kas to
noliedz. Nerunāšu par mīlestību, jo vairs nemaz neesmu pārliecināta, ka zinu,
kas tas ir. Drīzāk par vajadzību piederēt – fiziski, emocionāli.
Un šajā
brīdī manā monologā iejaucas Aristofans: Зверя нет сильнее женщин ни на море,
ни в лесу. Jā, gan spartietes, gan mūsdienu sievietes ir cīnītājas- par idejām,
par vērtībām, par sev tuvajiem un mīļajiem. Tikai pašas sevi neprot pasargāt,
jo visu laiž caur sirdi.
Tas nu gan
ļoti konspektīvi, manu pārdomu esence, bet katru rindkopas pamatdomu varu
iztirzāt gari un plaši.
Un finālā gandrīz vai jāsaka šādi vārdi: minētie
fakti, personas un notikumi ir izdomāti. Jebkāda apstākļu vai notikumu
sakritība uzskatāma par nejaušu.
Nevelc
paralēles!
p.s. Domājot
par karnevālu, man uzreiz nāk prātā Wild
Orchid. Lai arī nav dziļi intelektuāla filma, bet varu derēt, ka esi redzējis.
Mani, starp citu, Zalamans Kings paņēma ar filmās iešifrētajiem simboliem. Tur
ir kas vairāk par pliku erotiku, bet arī tā ir uzņemta tik meistarīgi.
Jāsameklē disks un jānoskatās, aha...
Karnevāls: http://www.youtube.com/watch? v=JxJbhL35S_M
/Izvilkums no vēstules IV/
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru